Lær at få overblik i krisesituationer

0
565
lukket-ude

Det er meget forskelligt, hvilke kaotiske situationer vi kan komme ud for, og hvordan vi reagerer i dem. Nogle af dem er ekstreme, og andre er mere hverdagslige. Det er de dagligdags krisesituationer, vi kommer ind på i denne artikel. Hvordan holder du overblikket, og hvad skal du gøre?

Bevar roen

Når der opstår en kritisk situation, er det vigtigt at bevare roen. Uanset hvad hjælper det aldrig at gå i panik. Forsøg at tage nogle dybe indåndinger, træk vejret dybt og bevar roen. Hvad skete der/er der sket? Hvem så det, eller hvem skal du kontakte for at få hjælp? Det kan være meget forskelligt, om du er blevet påkørt på cykel, om du mister en dyrebar genstand, eller om du bliver låst ude af din lejlighed. I alle tilfælde er det altid godt at bevare roen og overblikket.

Ring til en professionel

Når det så er sagt, så er det ikke altid, at vi kan klare det hele selv. Det er helt okay at søge hjælp, nogle gange nødvendigt, om det så er fra venner, familie eller fra professionelle. Du skal også ringe så hurtigt som muligt.

Det kan være dybt frustrerende at blive låst ude af sin lejlighed. Du har travlt og skal videre på arbejde, og nu skal du til at finde en vej ind igen. Her er det vigtigt, at du ringer med det samme til en låsesmed. Det er også vigtigt, at du ringer til en lokal låsesmed. Du får ikke noget ud af, at vente på en låsesmed, som bor 100 km væk. Hvis du for eksempel bor i Nordsjælland, kan du ringe til en lokal låsesmed her. Hos denne låsesmed i Nordsjælland kan du få hjælp inden for max 30 minutter, og låsesmeden hjælper dig straks med at få dine nøgler tilbage.

Du får ikke noget ud af at klare alle ting selv. Det er vigtigt at kunne bede om hjælp, når man har brug for det.

Tal med nogen om det

Om det så er det store eller små, så var det frustrerende, og det er vigtigt at tale med nogen om det. Du kan tale med en ven, partner eller familiemedlem om det. Selvom du synes, det virker lidt fjollet, så er det vigtigt at tale med nogen om det. Følelserne kan sidde i kroppen endnu, og det hjælper at åbne op og få talt ud om situationen.

Hvis det er noget mere alvorligt, kan du søge hjælp hos en psykolog. Du behøver ikke have et langt forløb, hvis du ikke har brug for det, det kan også dreje sig om nogle få gange.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here